Retur elever 1957

1957 Tyskland

Rejsebrev fra Tyskland I
På besøg i Jyderup fadderskabsby Jydbæk
To af de elever, der deltager i Jyderup Realskoles Tysklandstur, Anni Christensen og Kirsten Brunaa Petersen, har sendt det første rejsebrev til Folkebladet.
De fortæller bl.a., at det meste af turen til Korsør og over Fyn foregik under sang eller med musik fra radioen.
I Christiansfeldt glædede lærer Kynæb og rutebilejer Kr. Nielsen os med at købe en honningkage til hver af os.
Derefter gik turen videre til Haderslev, hvor vi bl.a. så Kasernen, og kl. 12 gjorde vi holdt ved en landevejsgrøft for at spise frokost.
Fra Knivsbjerg nød vi den meget smukke udsigt og kørte derefter videre langs Flensborg Fjord indtil Kruså.
Det tog sin tid, inden vi kom gennem den danske og tyske told, og først kl. 16 kunde vi fortsætte over den tyske grænse gennem Flensborg.
Nu er vi kommet til Jydbæk, Jyderup Fadderskabsby, hvor vi skal indkvarteres.
Vi blev noget betænkelige, da Kristian Nielsen fortalte os, at vi skulle bo hos private i byen, for sæt nu vi ikke var rigtig stive i det tyske sprog.
Modtagelsen var hjertelig, og nu går vi tidligt i seng, for i morgen skal vi starte allerede kl. 6.
Venlig hilsen til alle derhjemme fra Anni og Kirsten1

Rejsebrev fra Tyskland II 2. juli
Rejsebrevene fra Realskolens Tyskandstur har været hele 4 dage undervejs, og først i går kom brev nr. 2 fra Anni Christensen og Kirsten Brunaa Petersen.
Det lyder som følger:
Fra Jyderup Fadderskabsby Jydbæk, tog vi ud på den endnu længste strækning, 725 km.
Vi startede allerede kl. 6, og kørte langs flade strækninger ned over den store Lüneborg Hede, hvor vi ihukom vor historielære.
I det tidligere danske land, Sydslesvig, så vi Gottorp Slot, det var meget interessant.
I Rendsborg var der lejlighed til at se den mægtige Kaserne.
Herfra fortsatte vi over Kielerkanalen, og passerede snart den gamle danske grænse, Ejderen.
Hamborg bærer endnu præg af krige. Vi så ruiner af mange af de huse, der dengang blev bombede, men ellers må man sige, det er forbavsende at se, hvor hurtigt Hamborg er blevet genopbygget.
Det tog 35 minutter at køre gennem denne by.
Vi var spændte på at se Harzen og Heidelberg og blev sandelig heller ikke skuffede, der er storslået smukt.
I Heidelberg var der skam også materielle goder, idet vi fik rundstykker, der var så store som et lille franskbrød derhjemme!
Der blev gjort ophold i Wiesloch, hvor vi spiste aftensmad og overnattede.
Styrkede af søvn og morgenmad drog vi næste dag ud til nye oplevelser.
Vi kørt over alperne og måtte betages af den ubeskrivelige skønhed, der var her.
Vi passerede også forskellige byer, hvor husene var bygget på en sjov måde.
For øvrigt var det ligefrem interessant at se, med hvor stor omhu bønderne behandlede høet.
Vinmarker har vi også set adskillige steder.
Nu går turen videre, vi har været i Fankfurt am main og har nu nået Lindau Vandrehjemmet, hvorfra vi sender jeg alle en venlig hilsen. Anni og Kirsten2

Hjemad fra 55 grader i solen!
Sidste rejsebrev fra Tyskland - og med et trip til Schweiz og Østrig - hjemkomst i aftes.
Tysklandsturen er rig på oplevelser - også af de pudsige inden for vores egne rammer.
En af gutterne sagde bl.a.: I må da endelig fortælle om den nat, da overlærer Larsen troede, der var nogen under hans seng.
Lyset var slukket, og vi var ved at slumre ind, da pludselig overlæreren fo'r ud af sengen og råbte:
"Der er nogen under min seng". Sagen undersøgtes han nøje, og da intet blev fundet, trøstede vi ham med, at det nok havde været rotter eller vandrotter!!
Byen Lindau var vi meget betaget af. Den ligger smukt ved Bodensøen og er en udpræget turistby.
Senere tog vi til Friederchshafen, hvorfra vi sejlede til Svejts, til byen Romanshorn, der grundigt blev beset.
Endnu et land nåede vi at aflægge besøg, så vi kan prale med at have været i hele tre lande.
Søndag eftermiddag kørte vi nemlig til Østrig, til Dornbirn.
Over den smukt beliggende by hæver de pragtfulde bjerge sig, og det var morsomt at se svævebanen.

For varmt til at køre om dagen
Om mandagen fik vi lov til at gå i byen og gøre vore sidste indkøb, inden vi tog afsted.
Det var mest chokolade og vin, vi købte. Forresten gik det ikke så godt med en plade chokolade.
På grund af den smeltende varme flød chokoladen ud inde i Kr. Nielsens bus.
Så samlede vi massen, pakkede det ind og bandt det til en sovepose uden for vognen, hvor det hang og blev stift igen og værdigt til at hjembringe!
Varmen var kolossal, 55 grader i skolen og 32 grader i skygge.
Vi blev ikke alene brune, men også udmattede og trængt svært til at "putte os" om aftenen, alt mens fru Montan var som en mor for os og sørgede for, at vi ikke forkølede os.
Fru Larsen, overlærer Larsen og Lærer Kyhnæb har ligeledes været enestående og kammeratligt ladet os synge, så meget vi lystede.
Kristian Nielsen og Niels førte os sikkert omkring, men til sidst blev det for varmt at køre om dagen, hvor solen bagte ind gennem ruderne, og i stedet startede vi kl. 2 om natten for at nå næste bestemmelsessted.

På Mercedes-Fabrikken
Det vil være umuligt at nævne alt, hvad vi har set gennem Tysklands smukke og særprægede egne, men vi husker det alt sammen og vil glædes ved minderne længe.
I nærheden af Stuttgart ligger det mægtige fabriksområde, hvor Mercedes-vognene bliver fremstillet.
Særligt drengene gik meget op i alt, hvad vi så og fik forklaret, og det er der vel ikke noget at sige til.
Vi fik også forevist et museum med alle typer biler, lige fra den allerførste model, og vi så spændende fil om bilvæddeløb. Endvidere blev vi så flot behandlet, at der blev serveret middag for os alle sammen, bestående af suppe, kødret og ananas.
I kan heraf forstå, at vi har det godt, men vi glæder os alligevel til gensynet.
Hilsen til jer alle fra Anni og Kirsten

I forgårs nåede man til Hamburg, og i går morges blev aflagt besøg i det imponerende Tiergarten, kl. 10 begyndte turens sidste fase, og kl. 22,30 i aftes rullede bussen op foran Realskolen.
Elevernes forældre havde indfundet sig, og der var stor gensynsglæde.
Alle var meget glade for oplevelsen, der havde været rig på indtryk.
Men varmen, sagde Kr. Nielsen, den var ligegodt for streng for os nordboere, så det er nu dejligt at være hjemme igen3

Hjemkomst fra lang udlandstur 5. juli
Jyderup Realskoles store udflugt sluttedes i aftes. Ved 22,30 -tiden kom bussen med deltagerne til Jyderup.
Der var stor glæde og tilfredshed med turen. Man klagede blot over den alt for stærke varme, helt oppe på 55 grader i solen og 32 i skyggen.
Man måtte en overgang starte kl. 2 om natten for at nå bestemmelsesstedet, inden det blev for varmt.
Deltagerne nåede at få besøgt tre lande. Ved Bodensøen besøgte man byerne Lindau og Friedrichafen, og herfra sejlede man til byen Romanshorn i Svejts. Endvidere kørte man ind til byen Dornbien i Østrig.
Mange naturskønne egne er set, og turen har været rig på oplevelser.
Rutebilejer Kr. Nielsen og chaufføren Niels var gode førere.
På hjemvejen besøgte man de store Mercedes fabrikker, hvor der serveredes fin middag til deltagerne.
På sidste etape besøgte man Hamborg og var i Tiergarten4

Kilder:
Kilde 1: Kalundborg Folkeblad 27. juni 1957, side 4; Rejsebrev fra Tyskland I
Kilde 2: Kalundborg Folkeblad 2. juli 1957, side 4; Rejsebrev fra Tyskland II
Kilde 3: Kalundborg Folkeblad 5. juli 1957, side 3+4; Hjemad fra 55 grader i solen!
Kilde 4: Holbæk Amts Venstreblad 5. juli 1957, side 4; Hjemkomst fra lang udlandstur
Noter:
Jyderup Realskoles årsberetning 1958, side 4
Den årlige udflugt for IV ab gik i begyndelsen af sommerferien gennem Tyskland til Bodensøen
(omtale af rejser i årsberetningerne er for skoleåret forinden dvs. her 1956/57)